Module code; PD2KOa-11
Studenten; Arnoud de Bok
Eveline Mulder
Erwin van Koppen
Wendy Lambeck
De
opdracht
In college 1 kregen wij de opdracht een
onderwerp/kunstenaar te kiezen, op basis waarvan wij onze gezamenlijke opdracht
zouden gaan maken. De keuze
Na het nodige brainstormen viel de naam van de
kunstenaar Fernando Botero, en besloten wij deze als (voorlopige) keuze op te
geven.
Hierna heeft ieder voor zich nog nagedacht over
andere mogelijke onderwerpen en hebben we elkaar via e-mail andere voorstellen
gedaan, omdat een ander onderwerp ons wellicht beter leek. Eveline coördineerde
dit keuzeproces, en verzamelde informatie bij diverse musea om tot een
gefundeerde keuze te komen. Het leek ons uiteindelijk beter om een schilderij
dat in de Lakenhal tentoongesteld wordt als onderwerp te kiezen. Ieder van ons
stelde een top 5 van geschikte schilderijen samen en aan de hand van het ‘meeste-stemmen-gelden-principe’maakten
wij een keus. Dit was De Groenmarkt met gezicht op de Stille Rijn van Hendrik
van der Burgh.
Al gauw bleek er erg weinig informatie te
vinden te zijn over de relatief onbekende schilder van het gekozen stuk, en
keerden wij in overleg met Rebecca terug naar ons oorspronkelijke onderwerp
Botero. Rebecca kwam met de suggestie om zijn werk met dat van Alberto
Giacometti te verbinden, en dat bleek een zeer inspirerende suggestie!
Toen bleek dat Botero ‘dikke’ vormen maakt, en
Giacometti ‘dunne’, werd bij Wendy al snel het idee geboren om het kinderboek ‘Spaghetti
van Menetti ‘ van schrijver Carl Leibrandt te betrekken bij de te ontwerpen
lessenserie, daar dit boek handelt over mensen die van heel dun naar heel dik
groeien door het eten van te veel (dunne) spaghetti. Op deze manier wordt het
onderwerp in de interessesfeer van de kinderen getrokken. Nadat degenen die het
boek niet kenden er kennis mee gemaakt hadden, was iedereen enthousiast.
Ideeën en
taakverdeling
We maakten een eerste
taakverdeling, zodat Eveline met het vooronderzoek naar Botero en Wendy met dat
naar Giacometti kon beginnen. We wisselden ideeën over het te maken
onderwijsarrangement uit. Al snel kwam het idee op om iets te doen met een
schimmenspel, waarbij door leerlingen gemaakte tekeningen van de huizen in het
plaatsje Spriet als omlijsting voor het doek gebruikt konden worden. Later is
dit al denkend en pratend veranderd naar de lessen zoals ze nu zijn geworden,
met 3D stokpoppen en een geprojecteerde achtergrond van door leerlingen
gemaakte platen. We hebben getracht om het dun/dik effect en het verschil in
kleurgebruik tussen beide kunstenaars in zoveel mogelijk aspecten van de lessen
en presentaties door te voeren.
Nadat de
vooronderzoeken afgerond waren kwam Eveline met het voorstel om van beide
kunstenaars een beeld en een schilderij naast elkaar te zetten en daar de
beschouwingsvragen op te richten. Zij heeft enkele voorstellen gedaan van
mogelijke werken, waaruit we gezamenlijk de beste hebben gekozen. De poezen
leken ons goed aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en zijn
daardoor aansprekende voorbeelden. De schilderijen lieten mooi het verschil in
werken van deze twee kunstenaar zien.
Eveline en Arnoud
hebben vervolgens een opzet van de beschouwingsvragen gemaakt, die na feedback
van de groepsgenoten en Rebecca aangepast en ingekort is. Tevens heeft Eveline
de didactiserende Powerpoint presentatie gemaakt. Nadat Wendy een aantal
suggesties voor de naam van de blog rondgemaild had, werd gekozen voor ‘Door
Dik en Dun’, en maakte Erwin de blog aan. Hij onderhield hem ook, waar nodig
ondersteund door Wendy.
Tijdens een gezamenlijk
overleg, waarin de basis voor en de afstemming van de verschillende lessen met
elkaar gelegd werd, zijn de lessen onderling verdeeld.
Eveline maakte als dramales
het poppenspel, Erwin de 2D achtergrondenles, en Arnoud de 3D les om de poppen
te maken, waarbij het de bedoeling is dat er duidelijk verschil in vormgeving
is (dik-dun), de achtergronden in Giacometti-kleuren gehouden worden, de poppen
in de felle kleuren van Botero worden gemaakt en het een uitdaging is de poppen
bewegend te maken en te laten bewegen tijdens het poppenspel.
Wendy hield zich bezig
met het culturele uitstapje. Al zoekend op internet naar een mogelijkheid
hiervoor, stuitte Wendy op het bestaan van een beeldentuin in Lisserbroek.
Nadat iedereen instemde met dit idee is
ze daar op bezoek gegaan om de geschiktheid te beoordelen. Dit bleek heel
geschikt, waarna ze een verslag gemaakt heeft met foto’s en lessuggesties voor
de kinderen.
Tussentijds is er
steeds feedback op elkaars werk gegeven via e-mail. Alles is in goede harmonie
verlopen.
Het resultaat is een
serie goed op elkaar aansluitende lessen, die naar ons idee zo gegeven kunnen
worden in de bovenbouw. Daarnaast hebben wij er zelf veel van geleerd. Met name
de manier waarop je met kinderen kunt beeldbeschouwen, welke vragen je daar het
best bij kan stellen en hoe je daar lessen beeldende vorming aan kan verbinden.
Het inzetten van nieuwe media was ook een leuke en inspirerende uitdaging, waar
we niet snel op gekomen waren als dit geen voorwaarde was geweest in de
uitwerking van de opdracht. Maar daardoor extra leerzaam om dit in het
onderwijs te betrekken. Ook was het erg interessant om op deze manier meer te weten
te komen over de zeer boeiende kunstenaars: Botero en Giacometti.
Een erg leuke en
leerzame opdracht, maar die heel wat meer behelsde dan we inschatten toen we de
opdracht uitgelegd kregen.
Arnoud, Erwin, Wendy en
Eveline
Geen opmerkingen:
Een reactie posten