woensdag 25 januari 2012

Inleiding lessenserie


Door dik en DUN



Lessenserie


Geïnspireerd op de kunstenaars Botero en Giacometti.

Geschikt voor groep 7-8.

Beeldende vorming en drama.

Opgebouwd uit:

-          Kennismaking met de kunstenaars Botero en Giacometti d.m.v. een didactiserende Powerpoint presentatie met beschouwingsvragen.

-          Het verhaal ‘Spaghetti van Menetti’. (Leibbrandt, 1964).

-          Het verhaal bewerken om het geschikt te maken voor een poppenspel.

-          3D-les: stokpoppen maken.

-          2D-les: decors maken.

-          Poppenspel.

-          Cultureel uitstapje: naar beeldentuin met opdrachten.



Inleiding


Deze lessenserie bestaat uit zeven verschillende onderdelen, die samen een kunstproject vormen. Om te beginnen laten we de leerlingen kennismaken met het werk van de kunstenaars Botero en Giacometti. Hiervoor maken we gebruikt van een didactiserende Powerpoint presentatie en beschouwingsvragen. Het verhaal ‘Spaghetti van Menetti’, van Kees Leibbrandt met prachtige illustraties van Carl Hollander (1964) past erg mooi bij het werk van Botero en Giacomett. De leerkracht leest het verhaal voor. Op basis van dit verhaal gaan de leerlingen een poppenspel ontwikkelen, maken en spelen. Om te beginnen gaan de leerlingen het verhaal bewerken tot een versie die geschikt is voor een 15 minuten durend stokpoppenspel. Aan de hand van deze bewerking bepalen de leerlingen van welke personages zij een stokpop nodig hebben en in welke varianten (dun, met buikje, dik) en bedenken zij welke decors er nodig zijn. De leerlingen gaan in de 3D-les de stokpoppen maken en in de 2D-les de decors. Daarna gaan zij aan de slag met het bewerkte verhaal, de stokpoppen en de decors om er een poppenvoorstelling van te maken. Uiteraard spelen zij de voorstelling in elk geval voor elkaar, maar ze kunnen dit ook doen voor andere klassen en de ouders. Als afsluiting van het project gaan de leerlingen naar een beeldentuin, waar zij beschouwingsopdrachten krijgen en fotograferen. Dit word nabesproken in de klas en van de gemaakt foto’s wordt een eindcollage gemaakt.

Verhaal, bewerken, personages stokpoppen, decors


Het verhaal ‘Spaghetti van Menetti’ (Leibbrandt,1964) wordt voorgelezen.

Het poppenspel wordt gebaseerd op dit verhaal en de leerlingen gaan in deze les het verhaal bewerken zodat het in ongeveer 15 minuten te vertellen en uit te beelden is als poppenspel.

Vervolgens wordt er een klassengesprekgehouden over hoe het verhaal bewerkt kan worden om het geschikt te maken voor het poppenspel. Het is de bedoeling dat er zoveel mogelijke vanuit de leerlingen komt. De leerkracht stuurt waar nodig zodat:

- de hoofdlijn behouden blijft,

- de leerlingen een keus maken uit de bijlijnen,

- het verhaal een opbouw kent: begin, probleem, climax, eind.

Uiteindelijk wordt door de leerlingen het verhaal bewerkt tot een 15 minuten durend verhaal. Dit verhaal wordt compleet uitgeschreven.

Aan de hand van het bewerkte verhaal bepalen de leerlingen welke personages ze nodig hebben, in de vorm van stokpoppen, alsmede de variant van het personage (dun, met buikje, dik). Hiervan wordt een lijst gemaakt.

Op dezelfde manier wordt bepaald in welke verschillende omgevingen het verhaal zich afspeelt en wat voor decors daarvoor nodig zijn. Om de leerlingen een oplossing te laten bedenken, zodat er niet teveel decors gemaakt moeten worden, kan de leerkracht de dit probleem opwerpen en de leerlingen vragen om over een oplossing na te denken (bijvoorbeeld een aantal basisdecors, met losse aanvullende elementen, die erin gezet kunnen worden).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten