BASISPLAN
2D les
|
Gegevens student Gegevens doelgroep
Sectie beeldend onderwijs Groep 7 - 8
Groep Pld2 : Boterogroep Aantal lln. 26-28
Opdracht
De
beeldende probleemstelling
|
Maak de decors voor het verhaal Spaghetti van
Menetti zoals bedacht in de eerste dramales.
Fotografeer de decors en verwerk de foto’s in een
Powerpoint presentatie die gebruikt kan worden bij de poppenspelvoorstelling.
|
Betekenis
Waar
gaat het over, wat is het thema, welke associatiemogelijkheden zie je?
|
De decors zijn bedoeld voor het poppenspelverhaal en
moeten in de stijl van Giacometti gemaakt worden. (zie ook Vorm)
|
Activiteiten
Korte
beschrijving van de activiteit/ opdrachten
|
- De kinderen maken
verschillende decors die zij nodig hebben voor het poppenspelverhaal.
- De kinderen moeten
zorgen voor consistentie in de decors.
- De kinderen mogen
tekenen of werken met verschillende kleuren papier of kiezen voor en
combinatie hiervan.(zie ook Vorm)
- De kinderen fotograferen
zelf de decors.
- De kinderen verwerken de
gemaakte foto’s zelf in een Powerpoint presentatie.
|
Vorm
Aan
welke beeldaspecten wordt specifiek aandacht besteed, welke nuance breng je daarin aan?
|
De kinderen maken de
decors in Giacometti stijl. D.w.z. gebruik van weinig kleur (hoofdzakelijk
zwart, wit en grijstinten) en gebruik van lange vormen. Zij moeten ook zorgen
voor voldoende diepte in de decors.
Zij kunnen ter inspiratie
de beelden en schilderijen van Giacometti en de tekeningen uit het boek nog
eens bekijken.
|
Materiaal
Welke
materialen en gereedschappen laat je gebruiken?
|
De decors worden op A3
vellen gemaakt. Zij mogen gebruik maken van stiften, kleurpotloden,
verschillende kleuren papier, lijm, scharen en andere knutselmaterialen.
|
Beschouwing
|
beschrijving
beeldmateriaal beschrijving
beschouwingvragen
|
|
Wat
laat je de kinderen zien in verband met een ‘beeldrijke start’, welke vragen
stel je daarbij?
|
Verschillende voorbeelden
van decors in poppenspel.
Beelden en schilderijen
van Giacometti.
Tekeningen uit het boek
Spaghetti van Menetti
|
Hoe is een decor
opgebouwd?
Zie je diepte in het
decor?
Welke kleuren heeft hij
gebruikt?
Welke vormen zie je?
Waarmee zijn de tekeningen
gemaakt? Zijn er veel kleuren gebruikt?
|
Werkwijze
Welke
technieken en werkwijze laat je de kinderen toepassen?
|
De kinderen leren:
o te tekenen in een bepaalde
stijl.
een tekening te maken met een bepaalde functie.
o consistent te zijn in hun
tekeningen.
o samen te tekenen.
o hoe je de tekeningen het
beste kan fotograferen.
o hoe je van de foto’s een
Powerpoint presentatie maakt.
|
Onderzoek
Op
welke onderdelen wil je dat er variaties onderzocht worden?
|
De kinderen onderzoeken:
o hoe je de stijl van
Giacometti kunt nabootsen.
o welke kleuren gebruikt
kunnen worden.
o hoe je diepte in een decor
maakt.
o hoe je een decor
fotografeert.
|
LESFASEN |
|
Groep:
7-8
|
|
Organisatie
Wat moet er van tevoren worden klaargezet?
Welke organisatievorm hanteer je m.b.t. de
groepering van de kdn?
Wanneer laat je welk beschouwingsmateriaal
zien?
Hoe komen de kinderen aan hun materiaal en
gereedschap?
|
De volgend materialen moeten worden klaargelegd:
A3 en a4 papier, stiften, kleurpotloden,
verschillende kleuren papier, lijm en scharen.
Fotocamera.
De kinderen werken in groepjes van 2 à 3.
Aan het begin van de les wordt de Powerpoint
presentatie getoond met werken van Giacometti, tekeningen uit het boek
Spaghetti van Menetti, afbeeldingen van stokpoppen en afbeeldingen van decors
uit verschillende voorstellingen.
De materialen en gereedschappen liggen op een
centrale tafel in de klas.
|
Oriëntatie
Hoe wordt de les ingeleid?
Wat zijn je vragen en antwoorden bij het beschouwingsmateriaal?
Hoe luiden de instructies waarmee je ze aan
het werk zet en wat laat je daarbij zien?
|
Deze
les wordt ingeleid met de bovengenoemde Powerpoint presentatie.
Welke
verschillen zie je in de getoonde decors? Losse elementen, hele decors,
beweegbare decors.
Zie
je ook diepte in de decors? Ja, getekend en met losse elementen.
Overleg welke materialen
gebruikt gaan worden zodat de decors dezelfde stijl krijgen.
Eerst
op a4 papier een schets maken en dan op a3 vellen het decor maken.
|
Uitvoering
Welke reflectievragen stel je de kinderen
tijdens de begeleiding?
Waarmee verwacht je dat ze hulp nodig
hebben?
Welke minimumeisen hanteer je (zie doelen)
tijdens de begeleiding?
|
Hoe kun je de stijl van Giacometti nabootsen?
Wat hebben jullie geprobeerd omdat te bereiken?
Hoe zorgen jullie voor eenheid in de decors?
Hebben jullie daar afspraken overgemaakt?
Hoe gaat de samenwerking?
Samenwerken en taakverdeling.
Perspectief tekenen.
Fotograferen van decors.
Decors moeten passen bij verhaal.
Juiste stijl moet herkenbaar zijn.
Foto’s moeten scherp zijn.
Volgorde in Powerpoint presentatie moet goed zijn.
|
Nabeschouwing
Hoe organiseer je de overgang werk
nabeschouwing?
Waar laat je (welk) werk en kinderen?
Welke vragen stel je of welke kijkopdrachtjes geef je om met de
kinderen te zien of de doelen zijn bereikt?
|
Na het maken en fotograferen van de decors wordt
gezamenlijk de Powerpoint presentatie bekeken.
De decors kunnen in de klas of op de gang
opgehangen worden.
Passen de decors bij het verhaal?
Lijken de decors op werk van Giacometti?
Is de volgorde logisch?
|
Accenten
of opmerkingen
Op welke manier besteed je aandacht aan de
leeftijd en de verschillen tussen kinderen?
Wat verwacht je op het gebied van
samenwerking en zelfstandigheid?
|
Door de kinderen in groepjes te laten werken
kunnen ze elkaar helpen en tips geven om tot een mooi resultaat te komen. Het
zal daardoor ook iets worden wat bij hun niveau past.
Ik verwacht dat daar wel wat sturing van de
leerkracht nodig is om te zorgen dat iedereen zijn bijdrage kan leveren.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten