maandag 23 januari 2012

Bevo basisplan 2D les


BASISPLAN 2D les

Gegevens student                                  Gegevens doelgroep
Sectie beeldend onderwijs                         Groep 7 - 8
Groep Pld2 : Boterogroep                          Aantal lln. 26-28

Opdracht
De beeldende probleemstelling


Maak de decors voor het verhaal Spaghetti van Menetti zoals bedacht in de eerste dramales.
Fotografeer de decors en verwerk de foto’s in een Powerpoint presentatie die gebruikt kan worden bij de poppenspelvoorstelling.

Betekenis
Waar gaat het over, wat is het thema, welke associatiemogelijkheden zie je?

De decors zijn bedoeld voor het poppenspelverhaal en moeten in de stijl van Giacometti gemaakt worden. (zie ook Vorm)


Activiteiten
Korte beschrijving van de activiteit/ opdrachten
- De kinderen maken verschillende decors die zij nodig hebben voor het poppenspelverhaal.
- De kinderen moeten zorgen voor consistentie in de decors.
- De kinderen mogen tekenen of werken met verschillende kleuren papier of kiezen voor en combinatie hiervan.(zie ook Vorm)
- De kinderen fotograferen zelf de decors.
- De kinderen verwerken de gemaakte foto’s zelf in een Powerpoint presentatie.


Vorm
Aan welke beeldaspecten wordt specifiek aandacht besteed, welke nuance breng je daarin aan?

De kinderen maken de decors in Giacometti stijl. D.w.z. gebruik van weinig kleur (hoofdzakelijk zwart, wit en grijstinten) en gebruik van lange vormen. Zij moeten ook zorgen voor voldoende diepte in de decors.
Zij kunnen ter inspiratie de beelden en schilderijen van Giacometti en de tekeningen uit het boek nog eens bekijken.


Materiaal
Welke materialen en gereedschappen laat je gebruiken?
De decors worden op A3 vellen gemaakt. Zij mogen gebruik maken van stiften, kleurpotloden, verschillende kleuren papier, lijm, scharen en andere knutselmaterialen.



Beschouwing
beschrijving beeldmateriaal                        beschrijving beschouwingvragen

Wat laat je de kinderen zien in verband met een ‘beeldrijke start’, welke vragen stel je daarbij?
Verschillende voorbeelden van decors in poppenspel.
Beelden en schilderijen van Giacometti.
Tekeningen uit het boek Spaghetti van Menetti

Hoe is een decor opgebouwd?
Zie je diepte in het decor?
Welke kleuren heeft hij gebruikt?
Welke vormen zie je?
Waarmee zijn de tekeningen gemaakt? Zijn er veel kleuren gebruikt?


Werkwijze
Welke technieken en werkwijze laat je de kinderen toepassen?
De kinderen leren:
o   te tekenen in een bepaalde stijl.
een tekening te maken met een bepaalde functie.
o   consistent te zijn in hun tekeningen.
o   samen te tekenen.
o   hoe je de tekeningen het beste kan fotograferen.
o   hoe je van de foto’s een Powerpoint presentatie maakt.



Onderzoek
Op welke onderdelen wil je dat er variaties onderzocht worden?
De kinderen onderzoeken:
o   hoe je de stijl van Giacometti kunt nabootsen.
o   welke kleuren gebruikt kunnen worden.
o   hoe je diepte in een decor maakt.
o   hoe je een decor fotografeert.




  
LESFASEN
 
Groep: 7-8

Organisatie
Wat moet er van tevoren worden klaargezet?



Welke organisatievorm hanteer je m.b.t. de groepering van de kdn?


Wanneer laat je welk beschouwingsmateriaal zien?




Hoe komen de kinderen aan hun materiaal en gereedschap?


De volgend materialen moeten worden klaargelegd:
A3 en a4 papier, stiften, kleurpotloden, verschillende kleuren papier, lijm en scharen.
Fotocamera.

De kinderen werken in groepjes van 2 à 3.


Aan het begin van de les wordt de Powerpoint presentatie getoond met werken van Giacometti, tekeningen uit het boek Spaghetti van Menetti, afbeeldingen van stokpoppen en afbeeldingen van decors uit verschillende voorstellingen. 



De materialen en gereedschappen liggen op een centrale tafel in de klas.

Oriëntatie
Hoe wordt de les ingeleid?


Wat zijn je vragen en antwoorden  bij het beschouwingsmateriaal?





Hoe luiden de instructies waarmee je ze aan het werk zet en wat laat je daarbij zien?

Deze les wordt ingeleid met de bovengenoemde Powerpoint presentatie.


Welke verschillen zie je in de getoonde decors? Losse elementen, hele decors, beweegbare decors.
Zie je ook diepte in de decors? Ja, getekend en met losse elementen.


Overleg welke materialen gebruikt gaan worden zodat de decors dezelfde stijl krijgen.
Eerst op a4 papier een schets maken en dan op a3 vellen het decor maken.

Uitvoering
Welke reflectievragen stel je de kinderen tijdens de begeleiding?






Waarmee verwacht je dat ze hulp nodig hebben?




Welke minimumeisen hanteer je (zie doelen) tijdens de begeleiding?

Hoe kun je de stijl van Giacometti nabootsen?
Wat hebben jullie geprobeerd omdat te bereiken?
Hoe zorgen jullie voor eenheid in de decors?
Hebben jullie daar afspraken overgemaakt?
Hoe gaat de samenwerking?


Samenwerken en taakverdeling.
Perspectief tekenen.
Fotograferen van decors.


Decors moeten passen bij verhaal.
Juiste stijl moet herkenbaar zijn.
Foto’s moeten scherp zijn.
Volgorde in Powerpoint presentatie moet goed zijn.

Nabeschouwing
Hoe organiseer je de overgang werk nabeschouwing?


Waar laat je (welk) werk en kinderen?


Welke vragen stel je of  welke kijkopdrachtjes geef je om met de kinderen te zien of de doelen zijn bereikt?

Na het maken en fotograferen van de decors wordt gezamenlijk de Powerpoint presentatie bekeken.


De decors kunnen in de klas of op de gang opgehangen worden.


Passen de decors bij het verhaal?
Lijken de decors op werk van Giacometti?
Is de volgorde logisch?


Accenten of opmerkingen
Op welke manier besteed je aandacht aan de leeftijd en de verschillen tussen kinderen?


Wat verwacht je op het gebied van samenwerking en zelfstandigheid?


Door de kinderen in groepjes te laten werken kunnen ze elkaar helpen en tips geven om tot een mooi resultaat te komen. Het zal daardoor ook iets worden wat bij hun niveau past.

Ik verwacht dat daar wel wat sturing van de leerkracht nodig is om te zorgen dat iedereen zijn bijdrage kan leveren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten