Kunst in de
polder
Cultureel uitstapje bij lessenserie rond Botero en
Giacometti.
Het biedt een beeldentuin, galerie, workshops en
cursussen op gebied van beeldhouwen en schilderen. In de beeldentuin staan zeer
verschillende beelden van diverse Nederlandse en Zimbabwaanse beeldhouwers en
hij is leuk aangelegd met bosjes en hagen waardoor er verschillende hoekjes en
binnentuintjes zijn ontstaan. De beelden zijn per beeldhouwer gegroepeerd in de
tuin, waardoor de eigen stijl van de maker goed zichtbaar wordt.
In de galerie is een wisselende tentoonstelling van
schilderijen en kleine beeldjes te zien.
Het centrum is gratis toegankelijk en ontvangt regelmatig
schoolklassen om rond te kijken, maar ook om ter plekke teken- of schilderles
te krijgen. Middelbare scholieren bezoeken het vaak in het kader van het vak CKV.
Doordat de beelden
in een tuin staan is de sfeer voor kinderen prettig ‘vrij’. Ze hoeven niet stil
te zijn of extra rustig te bewegen zoals in een museum. Hierdoor wordt de
tentoongestelde kunst voor kinderen veel toegankelijker. De leerlingen kunnen hier
letterlijk dicht bij de kunstwerken komen en ze ook aanraken. Dit geeft goed
gelegenheid tot onderzoek.
Het is niet de bedoeling dat de kinderen tijdens het
bezoek vrijblijvend rondkijken. Ze krijgen door ons gemaakte opdrachten waarmee
ze aan de slag moeten.
De opdrachten sluiten aan bij de eerder opgedane kennis
over Botero en Giacometti, en de daarbij ter sprake gekomen beeldaspecten.
De leerlingen worden in groepjes van 3 of 4 verdeeld, en
ieder groepje heeft een fototoestel om bevindingen te kunnen fotograferen.
Opdrachten die de leerlingen meekrijgen zijn
bijvoorbeeld;
·
Zijn er vormovereenkomsten tussen de
tentoongestelde beelden en die van Botero of Giacometti?In welke beelden herken
je die en waaraan? Fotografeer je bevinding.
·
Zorgt die vormovereenkomst ook voor dezelfde
sfeer als in de beelden van Botero of Giacometti? Leg uit waarom dat niet of
wel zo is.
·
Hoe is de structuur van de beelden in de tuin?
Is er overeenkomst met Botero en Giacometti? Wat is het effect van de structuur
in de beelden? Fotografeer en beschrijf dit.
·
Giacometti gebruikte weinig details. Zie je hier
beelden waar dat ook voor opgaat, en die toch heel herkenbaar zijn? Fotografeer
en beschrijf ze.
·
Kies een beeld en bekijk het eerst van veraf en
dan van heel dichtbij. Wat voor verschillen worden dan duidelijk? Maakt dat wat
uit voor wat je van het beeld vindt, of de sfeer die het beeld oproept?
Fotografeer en beschrijf dit.
·
Giacometti probeerde dingen precies zo af te
beelden als hij ze zag. Zoek eens een beeld dat een mensfiguur voorstelt en
laat een van je groepje net zo ver weg lopen tot hij of zij net zo groot is als
het beeld. Vergelijk de twee; is het beeld precies zo gemaakt als je iemand op
afstand ziet? Wat klopt wel aan het beeld , en wat misschien niet, en waarom?
Wat zou de bedoeling van de kunstenaar hiermee zijn geweest? Foto en
beschrijving.
·
Maakt het wat uit voor de indruk die een beeld
wekt of het buiten staat in de tuin of dat het binnen zou staan in een grote
zaal? Beschrijf hoe je hierover denkt.
·
Raak enkele beelden aan; wat voel je? Warm,
koud, glad, ruw? Ga je hierdoor anders denken of voelen over het beeld?
Er zijn nog vele andere opdrachten te bedenken, ook voor
de schilderijen in de galerie, maar het doel is de leerlingen verder te oefenen
in het beeldbeschouwen via zeer direct contact met kunstwerken in een informele
sfeer, waarbij Botero en Giacometti richting geven aan het onderzoek van de leerlingen.
Later volgt hiervan nabespreking en verslaglegging door
de leerlingen in de klas.
Locatie;
Kunst in de Polder
Turfspoor 195
2165 AW
Lisserbroek
0252-422078
Enkele voorbeelden van werken waarin kinderen herkenning
kunnen vinden;
Geen opmerkingen:
Een reactie posten