maandag 23 januari 2012

Museumbezoek : Kunst in de polder


Kunst in de polder


Cultureel uitstapje bij lessenserie rond Botero en Giacometti.

 Kunst in de Polder in Lisserbroek heeft als motto’s; ‘Kunst beleven is geen kunst’ , en ‘Ontdek het zelf’.
Het biedt een beeldentuin, galerie, workshops en cursussen op gebied van beeldhouwen en schilderen. In de beeldentuin staan zeer verschillende beelden van diverse Nederlandse en Zimbabwaanse beeldhouwers en hij is leuk aangelegd met bosjes en hagen waardoor er verschillende hoekjes en binnentuintjes zijn ontstaan. De beelden zijn per beeldhouwer gegroepeerd in de tuin, waardoor de eigen stijl van de maker goed zichtbaar wordt.

In de galerie is een wisselende tentoonstelling van schilderijen en kleine beeldjes te zien.

Het centrum is gratis toegankelijk en ontvangt regelmatig schoolklassen om rond te kijken, maar ook om ter plekke teken- of schilderles te krijgen. Middelbare scholieren bezoeken het vaak in het kader van het vak CKV.

Doordat  de beelden in een tuin staan is de sfeer voor kinderen prettig ‘vrij’. Ze hoeven niet stil te zijn of extra rustig te bewegen zoals in een museum. Hierdoor wordt de tentoongestelde kunst voor kinderen veel toegankelijker. De leerlingen kunnen hier letterlijk dicht bij de kunstwerken komen en ze ook aanraken. Dit geeft goed gelegenheid tot onderzoek.

Het is niet de bedoeling dat de kinderen tijdens het bezoek vrijblijvend rondkijken. Ze krijgen door ons gemaakte opdrachten waarmee ze aan de slag moeten.

De opdrachten sluiten aan bij de eerder opgedane kennis over Botero en Giacometti, en de daarbij ter sprake gekomen beeldaspecten.

De leerlingen worden in groepjes van 3 of 4 verdeeld, en ieder groepje heeft een fototoestel om bevindingen te kunnen fotograferen.

Opdrachten die de leerlingen meekrijgen zijn bijvoorbeeld; 

·         Zijn er vormovereenkomsten tussen de tentoongestelde beelden en die van Botero of Giacometti?In welke beelden herken je die en waaraan? Fotografeer je bevinding.

·         Zorgt die vormovereenkomst ook voor dezelfde sfeer als in de beelden van Botero of Giacometti? Leg uit waarom dat niet of wel zo is.

·         Hoe is de structuur van de beelden in de tuin? Is er overeenkomst met Botero en Giacometti? Wat is het effect van de structuur in de beelden? Fotografeer en beschrijf dit.

·         Giacometti gebruikte weinig details. Zie je hier beelden waar dat ook voor opgaat, en die toch heel herkenbaar zijn? Fotografeer en beschrijf ze.

·         Kies een beeld en bekijk het eerst van veraf en dan van heel dichtbij. Wat voor verschillen worden dan duidelijk? Maakt dat wat uit voor wat je van het beeld vindt, of de sfeer die het beeld oproept? Fotografeer en beschrijf dit.

·         Giacometti probeerde dingen precies zo af te beelden als hij ze zag. Zoek eens een beeld dat een mensfiguur voorstelt en laat een van je groepje net zo ver weg lopen tot hij of zij net zo groot is als het beeld. Vergelijk de twee; is het beeld precies zo gemaakt als je iemand op afstand ziet? Wat klopt wel aan het beeld , en wat misschien niet, en waarom? Wat zou de bedoeling van de kunstenaar hiermee zijn geweest? Foto en beschrijving.

·         Maakt het wat uit voor de indruk die een beeld wekt of het buiten staat in de tuin of dat het binnen zou staan in een grote zaal? Beschrijf hoe je hierover denkt.

·         Raak enkele beelden aan; wat voel je? Warm, koud, glad, ruw? Ga je hierdoor anders denken of voelen over het beeld? 

Er zijn nog vele andere opdrachten te bedenken, ook voor de schilderijen in de galerie, maar het doel is de leerlingen verder te oefenen in het beeldbeschouwen via zeer direct contact met kunstwerken in een informele sfeer, waarbij Botero en Giacometti richting geven  aan het onderzoek van de leerlingen.

Later volgt hiervan nabespreking en verslaglegging door de leerlingen in de klas.


Locatie;

Kunst in de Polder
Turfspoor 195
2165 AW  Lisserbroek
0252-422078


Enkele voorbeelden van werken waarin kinderen herkenning kunnen vinden;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten